Megújult a weboldalunk!

GYFK

Kérdések és válaszok internetes kártyás fizetésről
KÁRTYAELFOGADÁS
Milyen típusú kártyákkal lehet fizetni?
A VISA és a Mastercard dombornyomott kártyáival, ill. egyes VISA Electron, V Pay kártyákkal. A VISA
Electron kártyák interneten történő használatának lehetősége a kártyát kibocsátó banktól függ. A CIB
által kibocsátott VISA Electron típusú bankkártya használható interneten történő vásárlásra.


Mely bankok kártyái alkalmasak internetes fizetésre?
Minden olyan VISA és Mastercard/Maestro kártyával, mely internetes fizetésre a kártyakibocsátó bank
által engedélyeztetve lettek, valamint a kifejezetten internetes használatra hivatott webkártyák.


Lehet-e vásárlókártyákkal fizetni?
Hűségpontokat tartalmazó, kereskedők/szolgáltatók által kibocsátott pontgyűjtő kártyákkal nem lehet
interneten fizetni.


Lehet-e co-branded kártyákkal fizetni?
Bármilyen olyan co-branded kártyával lehetséges fizetni, mely internetes fizetésre alkalmas
MasterCard vagy VISA alapú kártya.
FIZETÉS FOLYAMATA


Hogyan működik az online fizetés banki háttérfolyamata?


A vásárló a kereskedő/szolgáltató internetes oldalán a bankkártyás fizetési mód választását követően
a fizetést kezdeményezi, melynek eredményeként átkerül a Bank biztonságos kommunikációs
csatornával ellátott fizetőoldalára. A fizetéshez szükséges megadni kártyaszámát, lejárati idejét, és a
kártya hátoldalának aláíráscsíkján található 3 jegyű érvényesítési kódot. A tranzakciót Ön indítja el,
ettől kezdve a kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül, melynek keretében a kártyaadatok
eredetisége-, fedezet-, vásárlási limit kerül ellenőrzésre. Amennyiben a tranzakció folytatásához
minden adat megfelel, a fizetendő összeget számlavezető (kártyakibocsátó) bankja zárolja a
kártyáján. Az összeg számlán történő terhelése (levonása) számlavezető banktól függően néhány
napon belül következik be.


Miben különbözik az internetes kártyás vásárlás a hagyományostól?


Megkülönböztetünk kártya jelenlétével történő (Card Present) és kártya jelenléte nélküli (Card not
Present) tranzakciókat. A Card Present tranzakció POS terminál eszköz segítségével történik. A
kártya lehúzását és a PIN kód beütését követően a terminál kapcsolatba lép a kártyabirtokos
bankjával, az engedélyező központon keresztül, és a kártya típusától, illetve a kártya kibocsátójától
függően a VISA vagy MasterCard hálózaton keresztül. Itt megtörténik az érvényesség és
fedezetvizsgálat (authorizáció). Az előbbi útvonalon visszafelé haladva a POS terminál (illetve a
kereskedő) megkapja a jóváhagyást vagy elutasítást. A vásárló aláírja a bizonylatot. A Card not
Present olyan tranzakció, melynek lebonyolításakor a bankkártya fizikailag nincs jelen. Ide tartoznak a
levélben, telefonon, illetve az elektronikus úton (internet) lebonyolított tranzakciók, amelyek esetében
a vásárló (kártyabirtokos) a tranzakciót biztonságos (256 bites titkosítású) fizetőoldalon bekért
kártyaadatok megadásával indítja. A sikeres tranzakcióról Ön kap ún. engedélyszámot, mely
megegyezik a papír alapú bizonylaton található számmal.


Mit jelent a foglalás?
A tranzakciót a bank tudomására jutásakor azonnal foglalás (zárolás) követi, hiszen a tényleges
terheléshez előbb a hivatalos adatoknak be kell érkezniük, mely néhány napot igénybe vesz és az
alatt a vásárolt összeg újra elkölthető lenne. Ezért a foglalással a levásárolt vagy felvett pénzt
elkülönítik, foglalás alá teszik. A foglalt összeg hozzátartozik a számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat,
de még egyszer nem költhető el. A foglalás biztosítja azon tranzakciók visszautasítását, melyre már
nincs fedezet, noha a számlaegyenleg erre elvben még lehetőséget nyújtana.


SIKERTELEN FIZETÉSEK ÉS TEENDŐK


Milyen esetben lehet sikertelen egy tranzakció?


Általában a kártyát kibocsátó bank (tehát ahol az ügyfél a kártyát kapta) által el nem fogadott fizetési
megbízás; de bankkártya használat esetében ez lehet olyan okból is, hogy távközlési vagy
informatikai hiba miatt az engedélykérés nem jut el a kártyát kibocsátó bankhoz.


Kártya jellegű hiba
A kártya nem alkalmas internetes fizetésre.
A kártya internetes használata számlavezető bank által tiltott.
A kártyahasználat tiltott.
A kártyaadatok (kártyaszám, lejárat, aláíráscsíkon szereplő kód) hibásan lettek megadva.
A kártya lejárt.


Számla jellegű hiba
Nincs fedezet a tranzakció végrehajtásához.
A tranzakció összege meghaladja a kártya vásárlási limitét.


Kapcsolati jellegű hiba
A tranzakció során valószínűleg megszakadt a vonal. Kérjük, próbálja meg újra.
A tranzakció időtúllépés miatt sikertelen volt. Kérjük, próbálja meg újra.


Technikai jellegű hiba
Amennyiben a fizetőoldalról nem tért vissza a kereskedő/szolgáltató oldalára, a tranzakció
sikertelen.
Amennyiben a fizetőoldalról visszatért, de a böngésző „back”, „reload” illetve „refresh”
segítségével visszatér a fizetőoldalra, tranzakcióját a rendszer biztonsági okokból automatikusan
visszautasítja.


Mi a teendő a fizetési procedúra sikertelensége esetén?
A tranzakcióról minden esetben generálódik egy tranzakcióazonosító, melyet javaslunk feljegyezni.
Amennyiben a fizetési kísérlet során tranzakció banki oldalról visszautasításra kerül, kérjük vegye fel a
kapcsolatot számlavezető bankjával.


Miért a számlavezető bankkal kell felvenni a kapcsolatot a fizetés sikertelensége esetén?
A kártyaellenőrzés során a számlavezető (kártyakibocsátó) bank értesíti az összeget beszedő
kereskedő (elfogadó) bankjának, hogy a tranzakció elvégezhető-e. Más bank ügyfelének az elfogadó
bank nem adhat ki bizalmas információkat, arra csak a kártyabirtokost azonosító banknak van joga.


Mit jelent az, ha bankomtól azonban SMS kaptam az összeg foglalásáról/zárolásáról, azonban a
kereskedő/szolgáltató azt jelzi, hogy sikertelen volt a fizetés?
Ez a jelenség olyan esetben fordulhat elő, ha a kártya ellenőrzése megtörtént a fizetőoldalon,
azonban Ön nem tért vissza kereskedő/szolgáltató internetes oldalára. A tranzakció ebben az esetben
befejezetlennek, így automatikusan sikertelennek minősül. Ilyen esetben az összeg nem kerül
terhelésre kártyáján, a foglalás feloldásra kerül.


BIZTONSÁG


Mit jelent a VeriSign és a 256 bites titkosítású TLS kommunikációs csatorna?
A TLS, a Transport Layer Security elfogadott titkosítási eljárás rövidítése. Bankunk rendelkezik egy
256 bites titkosító kulccsal, amely a kommunikációs csatornát védi. A VeriSign nevű cég teszi lehetővé
a CIB Bank-nak a 256 bites kulcs használatát, amely segítségével biztosítjuk a TLS alapú titkosítást.
Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási módot alkalmazzák. A
vásárló által használt böngésző program a TLS segítségével a kártyabirtokos adatait az elküldés előtt
titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el a CIB Bankhoz, ezáltal illetéktelen személyek számára
nem értelmezhetőek.


A fizetés után figyelmeztetett a böngészőm, hogy elhagyom a biztonsági zónát. A fizetésem
biztonsága így garantált?

Teljes mértékben igen. A fizetés folyamata 256-bites titkosított kommunikációs csatornán folyik, így
teljesen biztonságos. A tranzakciót követően Ön a kereskedő honlapjára jut vissza, amennyiben a
kereskedő oldala nem titkosított, a böngészője figyelmezteti, hogy a titkosított csatornát elhagyta. Ez
nem jelent veszélyt a fizetés biztonságát illetően.


Mit jelent a CVC2/CVV2 kód?
A MasterCard esetében az ún Card Verification Code, a Visa esetében az ún. Card Verification Value
egy olyan, a bankkártya mágnescsíkján kódolt numerikus érték, melynek segítségével megállapítható
egy kártya valódisága. Az ún. CVC2 kódot, mely az Mastercard/Maestro kártyák hátoldalán található
számsor utolsó három számjegyében szerepel, az internetes vásárlások során kell megadni.


Mit jelent a Verified by Visa?
A Verified by Visa rendszerben regisztrált Visa kártyabirtokosok jelszót választanak a kártyát
kibocsátó banknál, mely segítségével azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely
védelmet nyújt a Visa kártyák jogosulatlan használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Verified by Visa
rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.

Mit jelent a Mastercard SecureCode?
A Mastercard SecureCode rendszerben regisztrált Mastercard/Maestro kártyabirtokosok jelszót
választanak a kártyát kibocsátó banknál, mely segítségével azonosíthatják magukat internetes
vásárlás esetén, és amely védelmet nyújt a Mastercard/Maestro kártyák jogosulatlan használata ellen.
A CIB Bank elfogadja a Mastercard SecureCode rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.


Mit jelent a UCAF kód?
MasterCard/Maestro kártyák esetén az Ön kártyakibocsátó bankjától esetlegesen kapott egyedi kód.
Ha nem kapott ilyet, hagyja üresen a mezőt.